Wistjedatjes

LIDWINA

VOOR MS VZW

WISTJEDATJES

Deze berichtjes zijn bedoeld voor uw persoonlijke kennis over MS. Zij kunnen onvolledig zijn en vervangen het advies van uw behandelende arts niet!

OBESITAS & MS:

Mensen met obesitas krijgen gemakkelijker MS, dat wijst een recente studie bij meer dan 5000 mensen uit. Hoe hoger de BMI ( boddy mass index ), hoe hoger het risico om MS te krijgen.

Het is een aanwijzing dat het zinvol is om vooral jonge mensen een gezonde voeding aan te bevelen en zo overgewicht te voorkomen.

 

VALLEN:

Vallen kan grote gevolgen hebben, denk maar aan een heupfractuur of aan een hersenschudding. Vallen is voor de persoon met ms een grote bedreiging en kan je leven een andere wending geven.

Er zijn wel 50 redenen die vallen kunnen veroorzaken. Evenwichtsstoornissen zijn een grote oorzaak van vallen. Twee taken tegelijk doen is een andere oorzaak die nogal eens vergeten wordt. Het correct gebruiken van je rolstoel / rollator is van groot belang. Als je al eerder gevallen bent is de kans om opnieuw te vallen groter. Personen met MS vallen vaak, tot 70 % van hen vallen wel eens. De snelheid van je lopen beïnvloed de kans op vallen.

Andere aandoeningen, vooral infecties ( bv. griep ) die tegelijk met MS voorkomen bevorderen vallen. Cognitieve problemen maken dat vallen meer voorkomt. 'S nachts opstaan is een valrisico.

Preventie is uiteraard van groot belang. Kinesitherapeuten kunnen helpen via een val-preventie programma.

 

WAT IS CIS?

CIS staat voor Clinically Isolated Syndrome, het gaat om een episode van neurologische uitval die langer dan 24 uur duurt en mogelijk het begin van MS kan zijn. Er is maar één symptoom ( bv. doof gevoel in een arm ) maar op de MRI scan van de hersenen zijn er meerdere vlekken te zien. Meestal is er een volledig herstel van dat ene symptoom. Jonge mensen, vrouwen meer dan mannen, kunnen CIS krijgen. CIS is nog geen MS , maar toch is het risico om echte MS te krijgen groot, 60 tot 80 %. Men raadt aan om CIS reeds te behandelen. Onderzoek heeft aangetoond dat men zo het ontstaan van MS kan uitstellen en mogelijk ook kan voorkomen.

 

VERZORG JE SPIEREN!

Oefeningen met je spieren zijn zinvol bij MS, men onderscheid:

KRACHTTRAINING, dit gebeurd bijvoorbeeld met gewichten of het betreft oefeningen tegen weerstand. Las regelmatig rustpauzes in , zeker als er spasmen of pijn zou ontstaan. Pijn is een teken dat spieren overbelast worden en dan moet je stoppen met oefenen.

MOBILISATIE is een ander type oefening, hierbij ga je de gewrichten maximaal bewegen. Je kan bijvoorbeeld trachten je armen te heffen tot achter je hoofd of je been in je heupgewricht naar alle kanten bewegen.

Ten slotte is er ook STRETCHING , hierbij ga je de pezen trachten te rekken. Hou het stretchen voor elke beweging minstens één minuut vol. Bij het ontstaan van spasmen moet je ophouden met stretchen. Al deze oefeningen kun je doen met of zonder begeleiding van een kinesitherapeut.

 

de Gerlachestraat 6, 3500 Hasselt, België

Leistraat 83, 2460 Lichtaart, België

Volkslaan 302, 8930 Menen, België

 

Email: info@lidwina.be